fredag den 27. april 2018

Grønkålsalat med pære og karamelliserede løg

Det er ikke meget skriveri det bliver til i øjeblikket, men sådan er det nu en gang...
Jeg er i salat hjørnet i øjeblikket. Mine søde diætist fra Frk. Skrump prædiker kål, kål og mere grønt, så jeg gør hvad jeg kan for at få mere af det med på bordet.

Så her er en salat, oprindelig fundet på af min mor - jeg har bare pyntet lidt videre på den.


Grønkålsalat med pære og karamelliserede løg

  • et par håndfulde grønkål - jeg bruger gerne den forsnittede i pose.
  • 1-2 pærer snittet i tynde både
  • 2 store rødløg - snittet fint i strimler
  • Balsamico
  • 4-5 spsk Hvidvinsedike
  • 1 spsk honning
  • Lidt gedeost - skåret i tern (alternativt f.eks. feta)
  • Olivenolie
  • 1 håndfuld valdnødder
  • Balsamico glace - jeg er selv ret glad for denne.
Steg rødløget i en gryde ved middelbarme til de bliver blanke og bløde.
tilsæt hvidvinseddike og lad det koge ind.
Tilsæt balsamico ca 1/2 dl ad gangen og lad det koge ind. (Jeg ved desværre ikke helt hvor meget jeg bruger, men nok 1-1,5 dl.)
Når det er kogt helt ind tilsæt lidt honning efter smag samt salt og peber.
Lad det køle godt ned inden brug.

Bland grønkål og pærer, gerne med lidt olivenolie og måske lidt balsamico.
Kom de karamelliserede løg på - fordel dem godt i mindre klatter.
Fordel osten over, og derefter skal balsamico glace på.
Top af med valnødderne - gerne ristede.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar