mandag den 9. september 2013

Chokolade og kokostærte

3 ugers dejlig ferie er slut. Jeg har ikke været særlig påhitsom i ferien, så det er ikke blevet til en hel masse opskrifter. Denne lavede jeg faktisk før ferien, den smagte godt, men det gik lidt galt med præsentationen, så den kan godt tåle gentagelse, og jeg synes den godt den kan tåle lidt frugt ved siden af - eller måske lidt vaniljeis, ellers kan det godt blive lidt meget.
Inspirationen kommer herfra, men jeg har ændret lidt fordi jeg synes der var for meget kokosmasse.


Chokolade- og kokostærte

  • 4 gode spsk. usaltet smør - stuetemperatur
  • 400g kokosmel
  • 2,5dl piskefløde
  • 300g mørk chokolade
  • evt. hindbær eller anden frugt til pynt
Forvarm ovnen til 180 grader.
Smør en tærteform - ikke for stor max 15-20cm i diameter.
Blend 1/3 af kokosmelen så det bliver fint - bland resten af kokossen i.
bland smør og kokosmel sammen(det gøres beds med fingrene) og fordel det i tærtefadet, pres det ud så det dækker bund og kanter.
lad det gerne stritte lidt ud over kanten og evt. være lidt "løst" i toppen så det ser fint ud.
Dæk kanterne af kokossen med en ring af sølvpapir så det ikke brander på.
bag i ca 15 minutter.
Lirk kokosbunden ud af tærtefaddet og lad den køle HELT ned (det var denne del der ikke lykkedes for mig).

Bring fløden i kog - kun simre koge og put chokoladen i.
Når det hele er smeltet til en ensartet masse hældes det over i kokostærtebunden og stilles på køl i minimum et par timer før servering. 
Vent med at pynte til lige inden servering.

  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar